El-biler er nødvendige for miljø, klima, forsyningssikkerhed og udnyttelse af fortsat mere vindkraft. Alligevel tøver politikerne med at forlænge afgiftsfritagelsen af el-biler længere end udgangen af 2016. Årsagen er, at politikerne frygter, at afgiftsfritagelsen på sigt kan lave hul i skattekassen, når el-bilsalget øges.
- Politikerne er nødt til at tænke lidt mere langsigtet, og forlænge afgiftsfritagelsen for el-biler i mere end blot et år af gangen, hvis vi skal realisere målsætningen om at bliver CO2-neutrale i 2050, siger seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen.
Det Økologiske Råd foreslår:
At el-biler afgiftsfritages indtil det første år, hvor der indregistreres 20.000 el-biler. Dette ventes at kunne ske omkring 2022. Fritagelsen finansieres ved at gøre registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler tidssvarende.
Det sker ved at neutralisere det fald i provenuet, som er indbygget i den nuværende afgift (se side 2). El-biler placeres derefter på et lavt afgiftstrin, der afspejler deres store miljø- og klimafordele.
Afgiftstrinnet indfases oppefra over en årrække, så de dyreste el-biler rammes først og mest af afgiften. Til den tid vil el-bilernes hastige udvikling have gjort dem økonomisk og teknisk attraktive, selv med afgifter.
Kilde: Organictoday.dk og Det Økologiske Råd
|
|
|
|
oprettet
10-6-2015
|
|
|
|
|