Dansk Center for Byøkologis konference “Den gode skole” blev et tilløbsstykke med 145 deltagere. Både skolefolk, kommunale embedsmænd og rådgivere var med d. 14. marts på Arkitektskolen i Århus, og alle deltagerne har en rolle at spille, når miljø og økologi skal integreres i byggeri, renovering, undervisning og drift af skolerne. På konferencen blev diskuteret opgaver, redskaber, løsningsforslag, muligheder og barrierer – og på frokostmøder formulerede deltagerne forslag til, hvem der skal gøre hvad for at fremme miljø og sundhed i skolerne. Der var bred enighed om, at alle skolens aktører har et fælles ansvar (læs deltagernes gode ideer på www.dcue.dk).
Uddannelses- og ungdomsborgmester Per Bregengaard, Københavns Kommune, understregede, at de eksisterende miljøkrav ikke automatisk sikrer miljørigtigt byggeri. Han mente, at det først og fremmest er de kommunale bygherrer, der skal sikre mere miljørigtigt skolebyggeri ved aktivt at formulere miljømål.
Deltagerne fik inspiration fra Sverige og Tyskland. Arkitekt Anders Svensson fra White Arkitekter præsenterede Risebergaskolen i Malmø samt Østra Tornskolan og Vikingaskolen i Lund. På alle 3 skoler er der brugt sunde materialer, og skolerne har et godt indeklima med naturlig ventilation og god udnyttelse af dagslyset.
Fra Tyskland var der besøg af arkitekt Olaf Hübner, som lægger meget vægt på samarbejde med brugerne. Inden han tegner skoler, holder han workshops med elever og lærere, der bygger modeller i ler og træ af deres drømmeskole, og han arbejder videre med deres forslag.
- Form og indhold i skolen kan ikke adskilles, og udformningen af skolens rum er vigtige for både den fysiske og den psykiske trivsel, mente Undervisningsministeriets direktør for grundskoleområdet, Kim Mørch Jacobsen. Han blev støttet af centerleder Ole Juhl og arkitekt Ulla Kjærvang fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, der vurderer både det fysiske, det psykiske og det æstetiske miljø på skolerne.
- Riv skolerne ned eller lav dem om til plejehjem, udtalte professor Niels Egelund, DPU, provokerende med henvisning til, at de traditionelle skoler med klasseværelser og lange gange slet ikke kan leve op til folkeskolelovens krav om differentieret undervisning og gruppearbejde. Han fremhævede Hellerupskolen som det ultimative læringsmiljø.
Der er udviklet mange redskaber, der kan hjælpe skolerne til en mere miljørigtig hverdag. Kirsten Engelund Thomsen, By og Byg, havde masser af ideer til energirigtige og sunde skoler, hvor et godt indeklima og en god udnyttelse af dagslyset er i fokus. Hendes kollega Ole Michael Jensen præsenterede By og Bygs tilbud til skolerne: et grønt regnskab, som skolerne gratis kan hente på www.by-og-byg.dk og som ikke kun fokuserer på forbruget af vand, varme og el mv. men også omfatter en beregning af naturindholdet i skolens udearealer.
I Århus Kommune er 50 skoler i gang med at blive miljøcertificeret, og Erik Lund Christensen fra PlanEnergi fortalte om erfaringerne med denne systematiske miljøindsats.
- Miljørigtig projektering bør være en helt naturlig del af et skolebyggeri, mente arkitekt Jacob Brøndsted, KHRAS arkitekter, der har tegnet Utterslev skole i København.
Arkitekt Lars Hetland fra Nielsen & Rubow præsenterede Slangerups nye miljørigtige skole, Kingoskolen, og pointerede, at det bedste resultat opnås i et tæt samarbejde med brugerne, hvor det er vigtigt at afsætte god tid til processen.
Læs reportagen fra dagen på www.dcue.dk.
P.S. Inspirationsguiden “Den gode skole” kan bestilles hos Dansk Center for Byøkologi eller downloades fra www.dcue.dk
Findes i kategorien: pressemeddelelse
Under emneord:
Børn og unge,
Undervisning / uddannelse,
|