Må Guds nåde lyse på dig
Må du stå for værdighed
Må du undgå alt forfængeligt
Og finde kærlighed
Må lykken være med dig
Gøre dig rig på ånd og vid
Stå dig bi, Til evig tid
Må din tro bestå af tillid
Må dit hjerte ku’ bli’ rørt
Må du hjælpe dem til orde
Som er blevet overhørt
Må lykken være med dig
Gøre morgendagen blid
Stå dig bi, Til evig tid
Må din styrke være sproget
Må du altid ha’ en sang
Må den bæres rundt af vinden
Rette tidens skæve gang
Må lykken være med dig
Når du flakker hid og did
Stå dig bi, Til evig tid
Tekst: Benny Holst, frit efter Bob Dylan’s ‘Forever Young’.
Sangen ‘Til evig tid’ er fra Benny Holst’s CD ‘Himlen må vente’ (2004). www.bennyholst.dk
En bæredygtig udvikling kan ikke udsættes til i morgen. Den skal ske nu for overhovedet at være mulig i morgen. Og til evig tid. Udfordringen er at leve uden konstant grublen over fortidens ødelæggelser og bekymring over fremtidens, men konstruktivt erkende en rettidig omhu og yde en indsats, nu, for fremtiden. Om solens lys er Guds eller universets afhænger af din tro. Vores værdighed afhænger til gengæld indiskutabelt af vores handlinger. Lakmus-prøven for værdighed rummer derfor spørgsmål som disse:
• Kan du se dig selv i øjnene?
• Kan du rejse ud i verden og se fremmede folkeslag i øjnene?
• Kan du se dine børn, børnebørn og oldebørn i øjnene?
Når vores værdighed åbenlyst presses, som når fjerne katastrofer fra Asien og Afrika kommer helt ind i stuerne, så tyer vi til indsamlinger, godgørenhed og næstekærlighed. Fx i projekter som ’DM i indsamling’. Men en grundlæggende ændring af vores adfærd og store levefod, eller en erkendelse af dens sammenhæng med en stor global uretfærdighed og udbredt fattigdom, sker ikke. I stedet lever vi med en indlysende fattigdom på ‘ånd og vid’.
I en erkendelse af at det er grundlæggende menneskelige adfærdsmønstre, der skal ændres, har FN og verdenssamfundet derfor besluttet at gennemføre et tiår for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling i perioden 2005-2014. Fordi vores holdninger og vores handlinger først og fremmest udspringer af værdier og viden. Og værdier og viden henter vi netop gennem læring – både uddannelseslæring og livslang læring. FN har lavet et stort og inspirerende forarbejde og oplæg til tiåret, hvis succes nu afhænger af især de nationale engagementer – naturligvis gerne i internationale samarbejder.
Skal tiåret blive en forandrende faktor i det danske samfund, med et reelt bæredygtig løft, så skal der fuld skrue på fra det officielle Danmark, og der skal laves ‘en national ESD-strategi’ via en dialog mellem de involverede parter. En strategi, der skal have opbakning fra de folkelige organisationer, skoleverdenen m.fl. Og så er der brug for en bred politisk involvering. Erfaringen er desværre, at mange politikere endnu ikke har det store kendskab til tiåret. Men så kan vi glæde os over, at uddannelse er gået hen og blevet et højpolitisk område. Spørgsmålet er så, om vi kan få ESD på dagsordenen, fx med et mål om at få afsat regulære udviklingsmidler, eller om det hele drukner i en diskussion om flere tests og visionerne om at gøre Danmark til det mest konkurrencedygtige samfund.
Vi er ikke alene om processen – internationalt foregår der allerede en del. Således kom der i januar en hilsen og erklæring fra 800 tænkere og udøvere af ESD fra 40 lande. Det var Ahmedabad Deklarationen, som blev besluttet på sidstedagen af den første større internationale ESD10-konference i tiåret, der blev afholdt i Gandhis by Ahmedabad i Indien.
I deklarationen hedder det bl.a.:
“ESD viser et skift fra at se uddannelse som en leveringsmekanisme til erkendelsen af, at vi alle er elever såvel som lærere. ESD må finde sted i landsbyer og byer, på skoler og universiteter, i bestyrelseslokaler og ved samlebåndene, samt på ministrenes og embedsmændenes kontorer. Alle må vi slås med, hvordan man lever og arbejder på en måde, der beskytter miljøet, forbedrer social retfærdighed og fremmer økonomisk retfærdighed for nuværende og fremtidige generationer. Vi må lære at løse konflikter, skabe et omsorgsfuldt samfund og leve i fred”. (Læs hele Ahmedabad Deklarationen på bagsiden).
Vær med til at sprede budskabet – brug fantasien og kreativiteten i læringssituationer – lad sproget blomstre og lav “sange”, der kan bæres af vinden – lad os sammen rette tidens skæve gang!
LM-N
Findes i kategorien: debat
Under emneord:
Uddannelse for Bæredygtig Udvikling,
|