‘Uddannelse for bæredygtig udvikling, Baltic 21 – Agenda 21 handleplan for Østersøregionen’ er den samlede titel på en ‘guide til uddannelse for bæredygtig udvikling’.
Bogen er baseret på erfaringer fra og efter Baltic Sea Project konferencen “På tærsklen – Baltic 21”, i Sønderborg, juni 2000, og rummer mange forslag til aktiviter, der forsøger at integrere miljømæssige, økonomiske og socio-kulturelle perspektiver.
Bogen giver de overordnede politiske mål og eksempler på, hvordan Baltic Sea Project skoler arbejder med de enkelte sektorer i Baltic 21 aftalen: bæredygtigt landbrug, energi, uddannelse, fiskeri, skovdrift, industri, turisme, transport.
I bogens forord, af Elizabeth Khawajkie fra UNESCO (United Nations Educational, Scientifiic and Cultural Organization), skriver hun bl.a.: “Et af de mest positive resultater af Johannesburg topmødet var anbefalingen til FN’s generalforsamling af at tilegne et ti-år til undervisning for bæredygtig udvikling, med start i 2005. Tre måneder senere, 9. december 2002, besluttede FN’s generalforsamling at udnævne ti-året, der begynder 1. januar 2005. De erfaringer, metoder og undervisningsmaterialer, der er skabt i Baltic Sea Project, giver værdifulde eksempler på god undervisningspraksis, som kan inspirere UNESCO’s arbejde og rolle, når ti-året for undervisning for bæredygtig udvikling således skal forberedes. The Baltic Sea Project er fremsynet ved at have forudset det idegrundlag, som siden er besluttet på højeste politiske niveau”.
Bogen er på 148 sider og fremsendes gratis mod fremsendelse af minimum en A4-svarkuvert frankeret med 29 kr. til redaktør af bogen Birthe Zimmermann, Søndre Landevej 18, 6400 Sønderborg.
Bogen kommer også til at kunne lånes fra amtscentrene i klassesæt. Desuden kan bogen findes på: http://pub.uvm.dk/2003/baltic21 Den danske guide er oversat fra den oprindelige engelske udgave, der kan bestilles via CIRIUS, tlf. 33 95 70 85 / www.ciriusonline.dk Baltic Sea Project kan besøges på www.baltic21.org
Findes i kategorien: bogstof
Under emneord:
Bæredygtig udvikling,
Undervisning / uddannelse,
|